Skolböcker i religion brister i saklighet
Sveriges Interreligiösa Fredsråd tog under våren 2009 initiativet
till en undersökning av läroböcker i religion för grundskolan.
Fokseringen låg på nya religioner i Sverige. Den slutliga rapporten som
skickades till Utbildningsdepartementet, Skolverket och berörda förlag
visade på bristande kunskaper och insikter i beskrivningen av en del av
de nya religionerna.
Den svenska religiösa kartan har förändrats
i grunden under de senaste 30 åren och det är naturligtvis av största
vikt att man i dag får korrekt kunskap om vilka religioner som finns
representerade i vårt land. Tyvärr måste vi i det avseendet konstatera
att skolböckerna inte alls är tillräckliga.
Här redovisar vi
en inledande text som tar upp några av de problem som finns med
skolböckerna. I slutet av artikeln finns en länk till hela rapporten.
Mycket av den litteratur
som idag används i undervisningen om olika religioner och religiösa
uttryck är inte bara opartisk utan håller även mycket hög kvalitet
gällande saklighet. Det finns dock ett viktigt undantag från detta och
det gäller framställningen av moderna religionsbildningar, nya religiösa
rörelser eller, som de ofta benämns, sekter.
En granskning av den
litteratur som framställs för att användas i undervisningen avslöjar
stora brister när det gäller saklighet och opartiskhet rörande det
nyreligiösa fältet. Särskilt framställningen av de nya religiösa
rörelserna måste anses vara undermålig.
Brist på saklighet
I många framställningar av nya
religiösa rörelser verkar kravet på opartiskhet och saklighet vara
undantaget. Att framställa dessa grupper som problematiska sker nästan
alltid utan undantag. Detta är i sin tur ett antagande som måste
ifrågasättas om så alltid är fallet.
Men många framställningar går
längre än så. Det finns många exempel på att de nya religiösa rörelserna
beskrivs som oärliga, manipulativa, farliga och destruktiva. Det går
ibland så långt att de till och med framstår som svekfulla och
bedrägliga och som att dessa grupper inte är att betrakta som några
”riktiga” religioner.
Detta är alarmerande. Här frångår man ständigt
de regler och de principer som gäller för opartiskhet och saklighet i
andra sammanhang, det tycks inte vara några problem alls att medvetet
åsidosätta dessa grundregler när det gäller de nya religiösa rörelserna.
Föreställningar och myter
Det finns många
förklaringar till att detta fenomen har uppstått men ett par
huvudsakliga anledningar förtjänar att lyftas fram. En förklaring till
att framställningen av dessa grupper är så bristfällig är den allmänna
uppfattning som idag finns kring dessa grupper. Runt sekter finns ett
stort antal föreställningar och ”myter”. Dessa upprätthålls framförallt
genom medier som återkommande publicerar historier om individer som på
något sätt kommit att ogilla den religiösa grupp de tidigare tillhört
och som vill beskriva den i ett allt annat än positivt ljus. Denna bild
upprätthålls även av att det finns ett antal sammanslutningar vars
huvudsakliga mål är att peka ut ett antal religiösa grupper som suspekta
och ogiltigförklara dem.
Särbehandling
En annan anledning är att när det
gäller dessa grupper så får utrymmet inte vara allt för stort. Detta
faller sig naturligt eftersom dessa är minoritetsgrupper och inte stora
världsreligioner. Men detta är inte ett skäl till att behandla dessa
nykomlingar på ett annat sätt än när andra religioner skall beskrivas.
När de nya religiösa rörelserna beskrivs så görs det med referens till
ovan nämnda kontext vilket medför att gammal information och föråldrade
föreställningar ges företräde före uppdaterad forskning.
Det verkar
även som att när de traditionella religionerna skall beskrivas så ger
man ett stort utrymme åt att beskriva och lyfta fram dessas heliga
texter. Men de nya religiösa rörelserna verkar inte ens ha några texter
som författarna tar del av eller refererar till. De nya religiösa
rörelsernas texter är fullständigt frånvarande vid beskrivningen av
rörelserna vilket ger uppfattningen att dessa inte alls har några heliga
skrifter eller att dessa skulle vara av mindre betydelse.
Ensidig beskrivning
Men att förlita sig till
journalistiskt material eller material från motståndare till dessa
grupper eller att inte ta hänsyn till deras texter skulle lätt kunna
korrigeras med att låta grupperna själva få ta del av och komma till
tals när de skall beskrivas. Det är inte ovanligt utan snarare önskvärt
att exempelvis låta representanter från olika världsreligioner vävas in i
beskrivningen eller få komma med synpunkter på det som framställs. Men
så är inte fallet när det gäller de nya religiösa rörelserna. Man låter
aldrig dess företrädare komma till tals med att presentera sitt
perspektiv. Att överhuvudtaget ta kontakt med dessa grupper verkar inte
alls förekomma. Inte heller verkar författarna våga närma sig dessa,
till exempel genom att träffa dem.
Effekter som berör eleverna
Allt detta får en
mängd oönskade konsekvenser. Dessa grupper kommer att betraktas med
misstänksamhet, eller i vissa fall uppfattas de inte ens som religiösa.
Men tre effekter som har direkt med eleverna att göra förtjänar här att
sättas i fokus.
Den första berör de barn och ungdomar som växer upp
inom dessa grupper. När dessa läser och får veta att den religion, som
inte bara deras föräldrar utan även deras närmsta vänner tillhör,
karaktäriseras som inte bara bedräglig utan även direkt farlig är det
inte svårt att lista ut att de kommer att känna sig utsatta och
utpekade, ja till och med direkt stigmatiserade. Att få veta att ens
föräldrar tillhör en ”sekt som hjärntvättar och tar alla medlemmarnas
pengar” är inte bara osant och fördomsfullt utan kan drabba ungdomar med
existentiell problematik. Detta är mycket allvarligt och inte något som
kan förbises eftersom dessa utpekas i undervisningen som annorlunda och
avvikande.
Omvärdering på universitetet
En annan konsekvens
är att elever som läser vidare vid högskola eller universitet tror att
de besitter korrekta kunskaper om de nya religiösa rörelserna. Denna
uppfattning och dessa ”kunskaper” överensstämmer inte alls med vad de
möter på högre utbildning. När dessa studenter fortsätter att beskriva
nya religiösa rörelser på samma sätt som de lärt sig på gymnasiet även
på universitetet så leder detta tveklöst till ett underkänt resultat.
Undervisningen på exempelvis Stockholms universitet skiljer sig så pass
mycket att elever som presterat höga betyg på gymnasiet och anser sig
vara väl pålästa om de nya religiösa rörelserna helt och hållet måste
omvärdera sina kunskaper. Detta leder även det till en mycket oönskad
problematik där i princip studenternas kunskaper om detta område måste
påbörjas på nytt.
Avspänt förhållande till samhället
En tredje och
ytterst graverande konsekvens är att vi får ett samhälle där det
utbildas elever som riskerar att betrakta religiösa minoritetsgrupper
med misstänksamhet och på ett fördomsfullt sätt. De nya religiösa
rörelserna har efter cirka fyra decennier av närvaro i det svenska
samhället kommit att få ett avspänt förhållande till sin omgivning.
Förhållande till det svenska samhället har efter år av samvaro kommit
att avmattas och spänningen till samhälleliga institutioner och
myndigheter är i stort obefintliga idag. Att inte ta hänsyn till dels
till detta faktum och även likställa dessa grupper med många andra
betydligt mer radikaliserade grupper är både missvisande och inkorrekt.
Skriven av Peter Åkerbäck, fil. dr. vid Stockholms Universitet
För att se hela rapporten, gå till http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/su/document/download/resource_document/3965