Fredsrådets sammankomst
den 25 januari 2005 hölls under rubriken ”Min religion” i Kristen
Vetenskaps lokaler i centrala Stockholm. Vi fick lyssna till två talare.
Vi antecknade följande: Först var det Monsignor Ghattas Louis från
Melkitiska katolska kyrkan som berättade om denna andliga rörelse som
inte är så känd för oss svenskar. Den tillhör den östliga delen av den
kristna kyrkan. Ordet melkiter kommer från arameiskan och betyder kung
eller kejsare. Alla som ställde sig på kejsarens sida kallades melkiter.
Melkiterna spelade en betydande roll i den tidiga kristendomen. Vid
delningen mellan öst och väst intog melkiterna en neutral ställning och
fortsatte att ha bra relationer med båda Rom och Konstantinopel. Deras
strävan har varit att återförena den östliga kyrkan med den västliga.
Melkiterna har samma liturgi som de ortodoxa. Enda skillnaden är att
melkiterna är katoliker. - Vi är stolta över att vara katoliker, men vi är inte romersk-katoliker, förklarade Msgr. Ghattas. Melkiternas
hopp var att de skulle spela rollen som brobyggare mellan katolicismen
och den ortodoxa kyrkan, men hittills har de inte lyckats med detta.
Därefter talade Parvez Manzoor
om islam i Sverige. De första muslimerna (som grupp) kom till Sverige
efter andra världskriget, det var tatarer från Ryssland. Den första
muslimska församlingen kom till 1949. Då var det en ren
familjeangelägenhet. Därefter började andra grupper att anlända. Parvez,
som kom till Sverige från Pakistan 1963, var själv mycket engagerad i
muslimska aktiviteter under perioden 1976-84. Det var en mycket aktiv
period då man också bildade Sveriges Muslimska Förbund. Han drog
parallellen till Katolska kyrkan och beundrade deras organisation.
Påvens ofelbarhet innebär att han är den sista instans som tar avgörande
beslut. Muslimerna har ingen sista instans. Muslimerna lärde sig att
det är viktigt att organisera sig i Sverige och de har visat att de inte
är sämre än andra organisationer på att få del av den statliga
bidragskakan.
Det finns tre riksförbund som
samarbetar, bland annat för att kunna få statliga bidrag. Hans egen
reaktion är att det inte är bra vara statsbidragsberoende, men utan
medlemsavgifter har man inte så mycket att välja på. Muslimerna kommer
från många olika länder: Bosnien, Turkiet, Albanien, Iran, Irak, Somalia
etc. Många är sekulariserade muslimer och inte så sällan blandas det
kulturella och det religiösa. Exempel på detta är Svenskt-albanskt
islamiskt center eller Gambianska-islamiska kulturella föreningen. Muslimerna
vill bli inlemmade i den svenska gemenskapen men samtidigt behålla det
islamiska. När det gäller framtiden tror Parvez Manzoor att så kallad
blågul islam kan göra sig synlig genom att de kulturella skillnaderna
minskas efter två-tre generationer. Däremot går de religiösa
skillnaderna djupare. Det är, enligt Parvez, oerhört viktigt att
diskussionen mellan de olika religionerna hålls vid liv. Den västliga
civilisationen får inte ge upp. Samtalet måste fortsätta.
|