Näste talare var Parvez Manzoor, författare och tidigare ordförande i Sveriges Muslimska Råd. Han inledde med ett stänk av humor:
-
Jag vill hävda att jag är inkompetent att behandla detta tema. Jag
känner mig inte hotad. Jag är hur integrerad som helst. Finns inte ens
med i brottsregistret eller har inte knarkat, slagit min hustru eller
agat mina barn.
- När man pratar islam blir temperaturen lite högre, då svettas man.
Dagens
Sverige har vissa spänningar där muslimerna är inblandade. Det kan vara
så att muslimer uppfattas som om de har problem att integreras i det
här samhället. De är onda. Gör de något fel är det på grund av deras
religion. Men fördömande leder inte till någon lösning.
Vad är det som orsakar spänningar?
-
Det finns ingen konflikt mellan religion och svenskheten. Det finns
däremot en stor spänning mellan det patriarkaliska samhället och det
moderna samhället, sade Parvez.
Även om patriarkatet är urgammalt så
håller det på att dö ut. Det finns kvar i Sydeuropa och går vidare till
Bangladesh och Burma. I Mellanöstern är det inte på samma sätt.
När
det gäller den här frågan finns det en konflikt, inte bara i Sverige
utan även i muslimska, hinduiska, judiska och katolska länder.
Svenskarnas
iver för kvinnofrågor har varit brinnande. Parvez berättade att han
hade sett TV-program om två formellt muslimska samhällen där det ena var
extremt patriarkaliskt och det andra ett matriarkat, kvinnans situation
var helt motsatt i dessa båda samhällen. Att förklara detta från ett
muslimskt perspektiv är omöjligt.
Det finns andra förklaringsmodeller.
Vad menas med integration?
Ser
man juridiskt är det lagligt. Egentligen bästa måttet på integration.
Alltså, om jag inte finns i brottsregistret är jag integrerad.
De juridiska lösningarna är dock inte heltäckande.
Det finns en spänning mellan juridiken och etiken, mellan det lagmässiga och det etiska.
Lagen
kan inte efterföljas, den har stiftats men efterlevs inte. Här upplever
man en konflikt med den patriarkaliska traditionen. Varför lyder dom
inte våra lagar? Vad är problemet?
Mina invändningar mot det
sociologiska synsättet är att man kritiserar men har inga botemedel.
Vissa saker svartmålas, barnäktenskap eller hedersbrott presenteras som
om det vore norm. Det leder inte till någon lösning.
Det finns en konkret
konsensus mot hedersvåld. Här gäller det att arbeta med utbildning. Aga
fanns också här i Sverige för inte så länge sedan, men man har lärt sig
att hantera barn utan våld. Jag ser det som ett moraliskt framsteg,
Utbildning
finns. Ändå finns det familjer som är de mest outbildade och det är
likadant med integrationen. Det finns de som inte lyckas.
Jag har
mött många iranier som lyckats integrera. Ser också sedan att somalier
oftare har varit mindre lyckosamma. Det har inte med religion att göra.
Har att göra med patriarkaliska.
Många tror att islam som religion är
patriarkalisk, men det är helt fel. Muslimska samhällen däremot ja. Det
beror på vilka århundraden man tittar på.
Det finns inte så mycket
lagstiftning i Koranen. Muhammed var egentligen inte så intresserad av
lagstiftning. I hans analys ser man ett patos för kvinnans situation och
speciellt den gifta kvinnans situation. Kvinnans arvsrätt fanns först
inom islam, men den islamska lagen har inte utvecklats.
Man får inte bli för pessimistisk. Bland muslimska företrädare kommer man att hitta bundsförvanter.
<Föregående 1 2 3 4 5 Nästa>