Darshan Singh, orförande i Sikhernas församling i
Stockholm, talade om ”Fred genom samarbete mellan religioner” och kom in
på sina erfarenheter av hur Indiens religiösa motsättningar kan
omvandlas till ett konkret fredsarbete.
Singh talade också på ett personligt plan om vad religionen
betytt för honom och beskrev några begrepp: Sikh betyder lärljunge och
att ordet ”guru” inte syftar på någon person utan betyder den som
förvandlar mörker till ljus. Han beskrev också hur han fann en religiös
dialog med sin fru som var pingstvän.
Nej till våld i alla lägen
Martin Smedjeback, ickevåldssekreterare i Kristna
Fredsrörelsen, berättade om ”Kristet ickevåld - att älska sin fiende och
göra aktivt motstånd mot orättvisor och våld”. Han betonade
nödvändigheten att säga nej till våld i alla lägen. Gud vill fred.
Han hänvisade till Bibeln men lyfte också fram exempel på
personer som använt den kristna läran för att befrämja fred och
rättvisa. Som Martin Luther King, som var inspireread av Mahatma Gandhis
fredsbudskap, som i sin tur hade blivit inspirerad av Hinduism, Buddism
och Kristendom. King kunde med Gandhis metoder på kort tid bryta
rasförtrycket i USA:s sydstater.
Smedjeback refererade också till en studie om olika krig i historien
som punkterade myten om att krig oftast har religiösa orsaker. Av de 73
största konflikterna hade endast tre religiösa bevekelsegrunder och då
fungerade religionen mer som ett instrument för andra orsaker än i
syftet att konvertera folk från en religon till en annan.
Gemensamt uttalande för dialog
Vid mötets avslutning antogs ett gemensamt uttalande :
”Religionsfrihet är en grundläggande mänsklig rättighet. Att odla och få följa sitt samvete är en central mänsklig drivkraft.
I praktiken har denna rättighet alltför ofta och alltför länge kvävts
av fördomar och rivalitet. Med nya religioners inträde i vårt religiösa
landskap ställs dessa självklara rättigheter på nya prov.
I en tid när världen ”krymper” och vårt samhälle utvecklats till ett
mångkulturellt - och mångreligiöst - samhälle är en dialog mellan olika
trosinriktningar nödvändig. När vi alla tar ett gemensamt ansvar för en
sådan dialog skapar vi de bästa förutsättningarna att skapa ett mjukare
samhälle, befrämja omsorgen och förståelsen mellan människor och en
värld i fred”.