Peter Åkerbäck, doktorand i religionshistoria vid Stockholms universitet, talade sedan på temat ”Myten om sekten”.
- Ursprungligen betydde begreppet sekt en mindre religion, men i
dag används det framförallt i media för att slå religiösa minoriteter i
huvudet. Sektbegreppet markerar att ”er gillar vi inte”, sade han.
Han har forskat kring nya religioner i 15 års tid och föredrar
själv att kalla de nya grupperna för religiösa minoriteter eller
alternativa religioner.
Det finns, enligt Åkerbäck, ett antal aktörer som ser till att en
myt kring dessa grupper ständigt repeteras. Grupperna själva kommer
sällan till tals i debatten kring nyreligiositet. I stället finns där en
bild som lämpligast kan beskrivas som en myt, en myt producerad av
främst media, antikultrörelser och andra religiösa företrädare.
- Det finns ett flertal teman som ständigt upprepas i myten om
sekten, två centrala drag är ständigt återkommande, myten om hjärntvätt
och myten om att de alla ser likadana ut, sade Peter Åkerbäck.
Även
om begreppet hjärntvätt inte alltid förekommer så återkommer det under
olika beteckningar. Ofta hämtas även exempel från en mängd olika
sammanhang och från olika grupper vilka får ligga till grund för hur
alla ser ut.
Åkerbäck ansåg att detta inte bara var osakligt utan även mycket
problematiskt eftersom fredliga grupper som försöker leva sina liv i
samklang med både samhället och i enlighet med vad de anser vara Guds
ord likställs med grupper som begår kollektiva självmord.
Så enkel är dessvärre inte verkligheten. Myter som dessa ställer i
många avseenden till med mer skada än de tillför kunskap, både för
anhöriga och för samhället i stort. Rädsla, fördomar och segslitna
konflikter kan alla spåras till dessa myter kring hur sekter ser ut och
fungerar.
<Föregående 1 2 3 4 5 Nästa >